Zümi és Brumi-Tesla Roadster Sport vs Porsche Boxster Spyder

2010.03.18. 19:51 Sütő Zsolt

A harc izgalmasnak ígérkezik, hiszen egy elektromos autók gyártásával foglalkozó kis kaliforniai gyár veszi fel a kesztyűt a tapasztalt zuffenhauseniek talán legjobb nyitott sportautójával. Hogyan is lehetne összehasonlítani két autót, melyek a teljesítmény előállításának két egymástól gyökeresen eltérő módját választották? Továbbgondolva leegyszerűsíthető a probléma, hiszen mégiscsak két sportautóról van szó.

A Tesla magabiztos, hiszen maguk választották ellenfelükül a korábban bemutatott Porsche Boxster Spydert. A Tesla Roadster Sport brutális nyomatékkal rendelkező elektromotorja áttétel nélkül, egyetlen fokozaton keresztül juttatja erejét a hátsó kerekekre. A végeredmény pedig meggyőző lehet, hiszen ezidáig 900 db Tesla Roadster talált gazdára, s még a Mercedes sem volt rest, hogy 10%-os részesedést vásároljon a cégből. A szövetségi kormány és a Google további 465 millió dollárral támogatja az új Tesla Model S fejlesztését.
 
Nikola Tesla (1856-1943) A világ egyik legjelentősebb és leghíresebb feltalálója, fizikus és villamosmérnök. Szerb származású volt, de Amerikában telepedett le. Életében 146 szabadalmat jegyeztek be a neve alatt. Sokat tett azért, hogy az elektromosságot az emberek szolgálatába állítsa. Hozzá fűződik a háromfázisú generátor, az elektronmikroszkóp, és a rádió működési elvének feltalálása. Nagy szerepet játszott a telekommunikáció fejlesztésében, de az ő érdeme a horvátországi Krka Nemzeti Park területén fellelhető vízerőmű is. Róla nevezték el a mágneses indukció SI mértékegységét. E nagytudású alkotónak állít emléket a kaliforniai Tesla cég.
 
Az elektromos kétüléses ötlete Martin Eberhard elektromérnök fejében született meg. Egy digitális könyvolvasó berendezés kapcsán került közelebb az újratölthető lítium-ion akkumulátorokhoz, és az energiacellákból sikerült 20 óra működési időtartamot kifacsarnia. Miután első vállalkozását eladta, úgy döntött, hogy leteszi egy saját autógyár alapköveit. A számítástechnikában felhalmozott tudása nagy szolgálatot tett, de pénzre volt szüksége. Sok pénzre. 2003 és 2006 között barátunk 60 milliós tőkét kalapozott össze. A PayPal online fizetési rendszer kitalálója 30 millió dollárt ajánlott fel saját vagyonából, és a Google két tulajdonosa is jó befektetési lehetőséget látott a cégben. A pénz már megvolt, azonban még fabatkát sem értettek az autók gyártásához. Így került a képbe a Lotus Engeneering fejlesztőcég, és megkezdődött a Lotus Europa S alapú autó építése. Eberhard ma már egy családi autó megépítésén töri a fejét. Az elektromos hajtás területén a Tesla éllovas a fejlesztések területén, konkurenciát csak a szobor szépségű Karmát megalkotó Fisker jelenthet.
Kezdődjön hát az összehasonlítás! Az első nagy különbség, az ár. A Tesla 110.950 $-os árát gyorsan megfejeli a 19.500 dollárba kerülő sportcsomag, míg végül a tesztautó ára 155.000 dollárra emelkedik. Ehhez képest a Porsche Spyder 62.150 dolláros árával szinte ajándék. Miközben a Tesla Sport értékével a 911-es Turbo babérjaira tör, teljesítményében inkább csak a Porsche könnyített über Boxterével versenyezhet. A Tesla nyomatékkarakterisztikája indulásnál kedvező, hiszen kezdeti nyomatéka a legmagasabb, s csak 5000 1/percnél fordulaton kezd el lefelé ívelni, addig nyomatéktartó, míg a Boxster grafikonja csak 7200-es fordulatnál tetőzik. Ezt a hátrányt a hat fokozattal rendelkező váltó igyekszik ledolgozni. A 0-ról 100km/órára való gyorsításban így is alulmarad a Porsche, éppen 6 tizeddel a Tesla 3,7 másodperces értékével összemérten. Ezt a 6 tizedet a motor első sebességi fokozatban való felpörgetésénél veszíti el az autó, azután kiegyenlítetté válik a harc. A Spyder ismét feltűnik a visszapillantó tükörben, mígnem a fokozatok váltására szolgáló billentyűkön végzett zongorajáték győzelemhez segíti.
Amennyire ideális a Tesla egyetlen sebességi fokozata a városi villogáshoz, annyira hátrányos ez a versenypályákon. Egyetlen töltéssel nagyjából 200 mérföldet tehet meg az autó, de ez az érték a környezeti hőmérséklet és a „gáz”-pedált nyomó láb súlyosságának függvényében széles határok között változhat. A TopGear tesztjében például 45 mérföld után sikerült az utolsó Voltot is kitaposni az autóból. Az akkumulátorok teljes feltöltése pedig nem kevesebb, mint 60 órát igényel.
Izgágaság a szolid, sziklaszilárd nyugalommal szemben
Apropó, súlyosság! A Tesla tömegének 65, míg a Boxster tömegének 53%-a esik a hátsó tengelyre. Ezért aztán az elektromos autó a Motor Trend tapasztalata alapján a kanyarokban kevesebb információval látja el sofőrjét, kevésbé kiegyensúlyozott. Túlzottan felülkormányzottá válik, ami nyilvánvalóan a 6831 darab akkumulátor jelentős tömegéből fakad. Ez erős kontrasztot alkot a Porsche drámaian jó kezelhetőségével, kezességével. A kanyarokban precízen irányítható, a kormány pedig módfelett sok érzettel látja el a pilótát.
Közúton a Tesla meglepetésre kiválóan használható, azonban nem nyújtja a sportautótól elvárható hard-core élményt. Persze a vásárlók jellemzően nem is erre vágynak, viszont hajlandóak csillagászati árat fizetni egy környezetbarát autóért. Az, hogy tetszik-e valakinek a Tesla Roadster filozófiája, döntse el mindenki maga! Tény azonban, hogy a Tesla Sport képtelen megvalósítani azt a romantikát, amit egy hagyományos benzines autó nyújt a vezetőjének.
Képzeljük el a szituációt, hogy hétvégi útra indulunk egy nyitott hobbyautóval, de nem merjük kihúzatni, felgyorsítani a kanyarokban, mert félünk, hogy lemerülnek az akkumulátorok. Ádáz szemekkel figyeljük a töltöttség jelzőket, és mérjük a külső hőmérsékletet? Nem hiszem, hogy bárki erre vágyna. Jó-e, hogy környezetbarát szemléletűnek állíthassa be magát a tulajdonos, miközben az autót elismerő tekintetek követik, és az emberek körülállják a bevásárlóközpontok, kávézók udvarán? Erre a kérdésre a válasz egyértelmű IGEN. Vannak-e előnyei a Tesla Roadsternek? Persze. Az elektromotorok kezdeti nyomatéka igen nagy, s sokáig közel nyomatéktartónak tekinthetők, nincs szükség tehát bonyolult sebességváltók beépítésére. A motornak egyetlen forgó alkatrésze van, ami tehát nem generál kellemetlen rezgéseket és a meghibásodásra való hajlama is csekély. Esetünkben pedig 14.000 1/percig vígan pörgethető.
A fejlesztők törekvése, és a kijelölt út tehát dicséretre méltó. A benzines autók vezetési élményét azonban elektromos motorokkal még egy mozdony erejével sem lehet reprodukálni. Az újratöltés sok időt igényel, és a váltás élményét is elveszítjük. A környezetvédelmi hatékonyság pedig, mint azt már korábban említettem megkérdőjelezhető.
  Porsche Boxster Spyder Tesla Roadster Sport
  középmotor, hátsókerék hajtás középmotor, hátsókerék hajtás
Motor hathengeres boxer 375 Voltos, AC-léghűtéses
Váltó hatsebességes, manuális egy fokozatú
Teljesítmény 320 hp @ 7200 rpm 288 hp @ 4400 rpm
Gyorsulás (mérföldben és másodpercben)    
0-30 1,6 1,5
0-40 2,2 2,1
0-50 3,2 2,8
0-60 4,3 3,7
0-70 5,4 4,8
0-80 7,0 6,4
0-90 8,5 8,5
0-100 10,3 11,5
Alapár (USD) 62.150 110.950

 

Szólj hozzá!

Címkék: magazin porsche tesla bemutató roadster elektromos összehasonlítás spyder boxster

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása