Maximális fordulaton a VW, avagy visszanyal a fagyi

2010.03.30. 16:10 Sütő Zsolt

A Volkswagen több milliárd Eurós tőkeemelést hajt végre

A Volkswagen a napokban kezdte meg a hosszútávon elnyújtott tőkeinjekcióját. A cél, hogy a Porsche átvételének következő periódusa finanszírozhatóvá váljon, ennek érdekében 65 millió darab szavazati joggal nem rendelkező kedvezményes részvényt adnak ki, ami persze a beállt tőzsdei értékesítési folyamatokat is jelentős mértékben élénkíti. A kibocsátott értékpapírok összértéke eléri a 4,5 milliárd Eurót, noha a tranzakció következtében a VW-részvények árfolyama, mintegy 7%-kal 68€-ra esett vissza.

A VW szakemberei a főrészvényeseket, arra kérték, hogy szilárdítsák meg befektetéseiket. Az ún. bookbuilding eljárásnak megfelelően ajánlataikat március 31 és április 13 között tehetik meg.

(book building)

A könyvépítés előtt a befektetési bank általában meghatároz egy minimum és egy maximum árat, ami között lehet ajánlatot tenni. A könyvépítés során az egyes befektetők egy árajánlatot tesznek egy adott mennyiség megvásárlására. A könyvépítés ideje alatt a befektetők tehetnek újabb ajánlatokat is. A könyvépítés lezárásaként a befektetési bank határozza meg az árat még pedig úgy, hogy a kibocsátásra felajánlott mennyiség lehető legnagyobb része lejegyzésre kerüljön. Felmerülhet a kérdés: nincsenek a befektetők arra ösztönözve, hogy alacsony árajánlataikkal leszorítsák a kibocsátási árat? A kibocsátásból az ajánlataiknak megfelelően részesülnek, azaz ha túlságosan alacsony ajánlatot tesznek, akkor csak keveset kapnak a kibocsátásból, ez egy ígéretesnek tűnő kibocsátás esetén elriasztja a befektetőket az árak mesterséges leszorításától.

Mint arról már beszámoltunk, a múlt évben a VW átvételi hadjáratot folytatott a Porsche ellen. Először úgy tűnt, hogy a kis hal megeszi a nagyhalat, de a sportkocsigyártó a felvásárlási lázban 11,4 milliárd euróra felhalmozódott hitelállományát képtelen volt tovább fenntartani. Ennek következtében persze az óriás sietett segítségükre és több, mint ötmilliárdot fordítottak az adósságállomány csökkentésére, ami még ezzel együtt is 6,1 milliárdra rúg A harc eredményeként 2011 végéig a Stuttgartiak tízedik márkaként integrálódnak a VW konszernbe, hiszen 2009 végén további 3,9 milliárd € értékben vásároltak részesedést, ezzel a népautó-gyár több, mint 50%-os szeletet hasított a portfólióból.

Ezt a tranzakciót korábban az ún. VW-törvény korlátozta, mely kimondta, hogy egy részvényes a szavazati jogok csak legfeljebb 20 százalékát birtokolhatja. Németország és Alsó-Szászország tartomány két-két tagot delegálhatott a VW felügyelő bizottságába, mindaddig, amíg a társaságban részvényekkel rendelkezik. A VW közgyűlési határozatainak meghozatalához a képviselt tőke 80 százalékos többsége volt szükséges, ellentétben a részvénytársaságokról szóló törvény szerinti 75 százalékos többséggel, aminek következtében a szavazati jogok 20 százalékát birtokoló Alsó-Szászország tartomány gyakorlatilag valamennyi határozat meghozatalánál vétójoggal rendelkezett. Ezen szabályozást azonban a Európai Bíróság jogellenesnek ítélte, hiszen korlátozta a tőke szabad mozgását.

2010 decemberében a VW részvényesek szabad utat adtak a tőkeemelésnek, s előrejelzések szerint ez 135 millió új értékpapír kibocsátását is jelentheti, melynek összvolumene elérheti a 8 milliárd Eurót. A kisrészvényesek természetesen nem örülnek a hírnek, hiszen rövidtávon ők rosszul járnak, igaz a közgyűlésen vajmi kevés szavuk lehetett ez ügyben.

A spekulációk hatására a VW-nek lehetősége adódott a tehergépkocsikat gyártó MAN, és Scania többségi tulajdonának megszerzésére is. A konszern jelenleg a MAN 30%-át birtokolja, míg a Scania felett épp a napokban veszik át a hatalmat.

Kik is állnak a válságból leginkább profitáló vállalat mögött? A fő részvényesek a Porsche, és a Piëch család, Alsó-Szászország valamint Katar emirátusa.

Szólj hozzá!

Címkék: hírek üzlet magazin volkswagen porsche autó tőke man scania vw low

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása