McLaren MC12-A válásoknak mindig csúnya vége van

2010.03.18. 19:14 Sütő Zsolt

A McLaren MP4-12C egy magasan fejlett technológiával szerelt kétüléses, középmotoros szupersportkocsi, melynek vásárlói a 125, és 175000 angol font közötti árkategóriában válogatnak.

 

Világviszonylatban is igen erős a kereslet a szupersportkocsik iránt, noha kínálatban sincs hiány. Ezért is merész vállalkozás a piacra való belépés, még egy olyan névvel is, mint a McLaren-é. Ron Dennis szerint azonban a századforduló óta a piac rohamosan növekszik, ezért bíznak a sikerben. A harc nem lesz egyszerű, hiszen olyan kiválóságok ellen vették fel a kesztyűt, mint a Ferrari F458,a Lamborghini Gallardo, a Porsche 911 Turbo, a Bentley Continental GT vagy az Aston Martin DB9.
Az ezt követő lépcsőfok a táplálkozási piramisban már a 175, és 250 ezer fontos kategória, ahol túlnyomóan olyan orrmotorosok trónolnak, mint a Ferrari 599GTB és 612 Scaglietti, valamint az egyeduralkodó középmotoros, a Lamborghini Murcielago.
Az utolsó csoportot árkategóriába már nem is érdemes besorolni. Itt a névsor már finomanszólva is elitnek mondható. McLaren F1, Mercedes-Benz SLR McLaren, Bugatti Veyron, Pagani, Koenigsegg és olyan legendák, mint a Porsche Carrera GT valamint a Ferrari Enzo.
Miért is fontos ez a felsorolás? Mert a McLaren nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint, hogy az utóbb említett típusok orra alá tör borsot, a legelső felsorolásban szereplő típusok árával. A döntés indoklása, hogy a király kategória a környezeti feltételek módosulásával várhatóan hanyatlásnak indul, míg az MC12 szegmensének eladási adatai az ezredforduló óta az évi 8000 darabról 28000 darabra növekedtek. A tervezett 1000 darabos termeléssel a menedzsment a piac 3,5%-át igyekszik lefedni, ami nem tűnik lehetetlen feladatnak.
A 12C olyan könnyűépítési megoldásokat kombinál egy a mindennapi használatot megkönnyítő motorral és futóművel, ami gazdaságosságot, és praktikumot csempész a kategóriába, így hozva új színeket a kínálatba.
OPR22_2A McLaren MP4-12C legfontosabb újítása az ún. Mono Cella, vagy „kád”, ahogy a gyárnál becézik. Ez az első alkalom ebben a szegmensben, hogy ezt a versenyautó építésből átörökített technológiát alkalmazzák. Az utascella egyetlen nagy szénszálas műanyagból megépített alkatrész, ami a kezelhetőségen, biztonságon, praktikusságon át, egész gazdaságosságig új lehetőségeket kínál. A biztonságra annál is inkább nem lehet panasz, hogy a Mono Cella megoldást a Forma 1-es autók ihlették. Mondhatnánk azt is, hogy az egész projekt ebből a Mono Cellából építkezik.
A McLaren MP4-12C külsejében egyszerű elveket követ, ahol minden vonal, ív, és részlet a menetteljesítményeket, így például a leszorító erő növelését és a hatékonyabb hűtést szolgálja. Frank Stephenson ezt úgy magyarázza, hogy a mai szuperautók túl hivalkodóak, és feltűnőek. Ők nem ezt az irányt szeretnék követni, hanem az időtlen, sokáig elfogadott formákra törekednek. Ennek köszönhetően az autóra a legjobb jelző, amit használhatunk az az átlagos. A szépsége inkább teljesítményéből fakad.
Az elmondottak a belsőre is igazak. Az autó kompaktságából fakadóan igyekeztek a felesleges díszítéseket kispórolni, inkább az átláthatóságot, könnyű kezelhetőséget tekintették a fő csapásiránynak. Az utazás komfortja, és a vezetés élménye kompromisszummentes szempontok voltak, így feltételezhetően az MC12 a legélvezetesebb autók egyikévé válik.
Az autó kettős keresztlengőkaros, hidraulikus gátlóval ellátott futóműve a sziklaszilárd és a komfortos karakterisztikák között számos állítási lehetőséget kínál.
A motor egy ikerturbós, 3,8 literes 90 fokos hengerszögű V8-as motor, ami az ‘M838T’névre hallgat.
Az ‘M838T’ változtatható szelepvezérlésének köszönhetően nagyságrendileg 600 lóerőt, és ugyanennyi forgatónyomatékot présel ki magából. A különböző bravúroknak köszönhetően sikerült a motort igen alacsonyan beépíteni, ami persze jó szolgálatot tesz a stabilitás növelésére való törekvéseknél. A maximális fordulatszám 8500 percenként. A nyomaték 80 százaléka már 2000 1/percnél rendelkezésre áll. A sebességváltó a már megszokott fülecskékkel használható. Vezetni azonban újra meg kell tanulnunk, a fülecskéknek ugyanis két állásuk van. Az első állásban informálhatjuk a számítógépet a szándékunkról, mely ekkor optimálja a feltételeket, ezek után a második állásban megtörténik a váltás. A rendszer a Pre-Cog elnevezést kapta.
OPR24_2A McLaren MP4-12C fejlesztési projektjének vezetője elmondta, hogy a most megszülető sportautójuk a legstabilabb szuperkocsi, amit valaha alkalmuk volt tesztelni. Mark Vinnels 25 főből álló csapatát mérnökök és technikusok alkotják, akik a világ minden táját bejárva végzik az autó végleges finomhangolását.
Vinnels nyilatkozatában elmondta, hogy objektív és szubjektív szempontokat tűztek ki céljukul, melyek elérésével eddig még nem tapasztalt élményeket szerezhetnek a vásárlóknak.
A jelenlegi stádiumban olyan szubjektív elvárásoknak próbálnak megfelelni, mint a gördülési kényelem, kezelhetőség és egyéb dinamikus tulajdonságok.
A korábban tesztelt prototípusok magas sebességnél idegessé váltak, de a 12C kiegyensúlyozottabb, mint eddig bármi. Miközben a rossz útminőséget jól tolerálja, viselkedése egyenletes, jól kiszámítható. Ráadásul sikerült az ikerturbós motort és a váltót összehangolniuk, valamint hatékonyabb hűtőrendszert kapott az autó. Új a futómű geometriája, és a számítógépet is átprogramozták. A McLaren valamikor a következő hónapban már pontos adatokat is közzétesz a teljesítményt és a menetjellemzőket illetően.
A csapat mostantól megfeszített tempóban dolgozik az autó sorozatgyártásának beindításáig. Mindezt persze annak érdekében, hogy a minőséget és megbízhatóságot garantálhassák a megrendelők számára. Az autó ígéretes próbálkozásnak ígérkezik, és bízunk benne, hogy a válás végül mindkét fél számára sikerrel zárul.

 

Szólj hozzá!

Címkék: bemutató mclaren mc12

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása