Nissan 370Z-Porsche verő?

2010.03.18. 20:01 Sütő Zsolt

A Nissan a Z modellek feltámasztásával igen nehéz vállalkozásba kezdett, hiszen szinte még felsorolni is nehéz lenne azon gyártók és típusok sorát, melyek akadályt gördíthetnek a sikeres értékesítés útjába. A 350Z mégis viharként söpört át a piacon, hiszen viszonylag kis tömegével a nála erősebb konkurensek orra alá is képes volt borsot törni a közúti teszteken csakúgy, mint a pályákon.

A frissítés mégsem várathatott magára, és a célkitűzések is egyértelműek voltak. Az új 370Z legyen erősebb, gyorsabb, jobban kezelhető, nyújtson nagyobb vezetési élményt, és a vásárlóknak legyen széleskörűbb választási szabadságuk a felszereltséget illetően.

Ezen célkitűzéseket figyelembe véve kezdődött meg a kupé és a nyitott tetejű változat párhuzamos fejlesztése. A kezelhetőséget a lényeges méretek megváltoztatásával igyekeztek növelni a mérnökök. Elől 15mm-rel, míg hátul 55mm-rel lett szélesebb az autó, miközben a tengelytáv 10 centiméterrel rövidült meg. A nagyobb kontrollálhatóság miatt igyekeztek az üléseket az autó közepén elhelyezni.

Az elmúlt negyven évben a Z-k megnevezése mindig a motor hengerűrtartalmára utalt, így a 240Z egy 2,4 literes, a 300ZX egy 3 literes, a 370Z pedig egy 3700 köbcentiméteres erőművet takargat a motorháztető alatt. Az alkatrészek 35%-a új a blokkban.

A 3,7 literes, V6-os, 60 fokos hengerszögű motornak köszönhetően a teljesítmény 18 lóerővel 331-re növekedett, miközben az alumínium karosszériaelemek széleskörű használatával az autó össztömegéből 32 kg-ot faragtak le, azzal együtt is, hogy annak szilárdsága növekedett.

A VQ37VHR kódú, folyamatosan változó szelepemelésű és szelepműködés-időzítő rendszerrel ellátott erőmű (VVEL-Variable Valve Event and Lift) karakterisztikája a Nissan elmondása szerint olyan, hogy mind a sportos vezetést, mind a mindennapi használhatóságot támogatja, nyomatékát progresszív jelleggel fejti ki (max 366 Nm). Miközben a teljesítmény és a nyomaték növekedett, a gazdaságosságra is jótékony hatással vannak az új fejlesztések. A fogyasztás 10,5 literre csökkent 100 km-enként, míg a  CO2 kibocsátás jelenleg 259g/km, ami 11%-os javulást jelent.

Az autó legnagyobb különlegessége mégsem a motor, hanem a hozzá kapcsolódó sebességváltó. Egyrészt először vált Európában is elérhetővé a hétsebességes automata egység, másrészt a Nissan egy olyan  Synchro Rev Control berendezést kínál a hatgangos manuális mellé, mely nem csak az utcai versenyzőknek, de a járókelőknek is örömet okoz majd.

Váltáskor visszatérő probléma, hogy a kuplungot kinyomva a fordulatszám leesik, aminek következményeként a tengelykapcsoló zárásakor rángást érezhetünk, s ez a gyorsításra is káros hatást gyakorol. Ennek orvoslására fejlesztették ki a versenyzők az ún. “heel and toe” technikát. Váltáskor a jobb lábuk sarkával adták meg a motornak a kívánt fordulatszámot. Ez persze csak a leggyakorlottabb pilóták repertoárjának része, ennek elsajátítása igen sok gyakorlást igényel. Nos az SRC rendszer következtet arra, hogy milyen fokozatba kívánunk váltani, s az aktuális sebességet is figyelembe véve az elektronika maga pörgeti fel a motort az ideális tartományba. Ez simább váltásokat tesz lehetővé, és a hanghatás sem elhanyagolható. Az érzékeny fülű, és az autót nem ismerő szemlélődő pedig azt hiheti, hogy magának Ayrton Sennának vagyunk az egyenes ági leszármazottai.

A 370Z stílusában annak ellenére sem különbözik jelentősen elődjétől, hogy minden eleme új. Laikusok számára az átrajzolt első és hátsó lámpák tűnhetnek fel elsőre, melyek által egy kicsit az Infinitire hajaz a Nissan, nyílván törekednek az egységesebb arculatra. Az autó alacsonyabb, szélesebb és rövidebb lett elődjénél, ami agresszívebbé, sportosabbá és összességében zömökebbé tette a kétüléses sportkocsit. Különlegességet a függőleges állásban elhelyezett kilincsek jelentenek.

A belső térben az anyaghasználat minősége minden komoly médium szerint jelentős mértékben javult. Az ergonómiai kialakítás vezető központú, bár a designtól nem lehetünk elájulva, ma már egy ilyen árkategóriájú járműtől több is elvárható lenne. A középütt megjelenő kijelző a két függőleges szellőzőnyílásból az előző szériás Opelek rémálmát idézheti fel előttünk. Sebaj, nézelődni úgysincs időnk, körülölel minket a kompakt kabin, és 331 lóerő vár bevetésre a sportosan hosszúra nyújtott motorháztető alatt. A gombnyomásra felbőgő motor muzsikáját a műszerek mutatóinak színpadias kilendülése kíséri. A fordulatszámmérő piros skálázása csak 7500 1/percnél kezdődik. Jó előjel ez a flúgos futam kezdetén.

Az orrmotoros 370Z hátsó kerekeire szabaduló erő 5,6 másodperces 100km/órára történő gyorsítást tesz lehetővé, míg sebességünket 250 km/óráig fokozhatjuk. Ahhoz, hogy a kanyarokban se valljunk szégyent az 50-50%-os tömegelosztás mellet a sebességfüggő szervó-rásegítéses, fogasléces kormánymű és elől a kettős keresztlengőkarú, míg hátul a független, többlengőkaros futómű járulnak hozzá.

Akinek ez sem elég a jóból, az most voksolhat a nyitott verzió mellett is. A motor  itt is ugyanaz, mint az Infiniti EX37-ben is dolgozó egység. A ponyvatető 20 másodperc alatt gombnyomásra nyitható. A vezetési élmény és az élvezhető muzsika élménye bizonyára intenzívebb örömök forrása, de az első tesztek alapján az autó merevsége érezhetően csökkent, és ez a későbbiekben zavaró zajok kialakulásához vezethet. Elvetemült street-racerek ennek ellenére bizonyosan örömüket lelik majd a 370Z kabrióban.

Akkor mi itt a probléma? Hiszen az auto 13,95 millió forintos vételára ellenére akár a Porsche Boxster, Cayman páros megreggelizésére is alkalmas lehet. A probléma bizony egy másik Z, a bajorok Z4-ese. A Z4 sDrive30i a maga 14.836.000 forintos vételárával alig kerül többe a Nissannál, és bár csak 258 lóerőt takargat, ennyi pénzért a lenyitható kemény-tetős megoldásnak köszönhetően gyakorlatilag két autót kapunk. A BMW belső tere egyértelműen minőségibb benyomást gyakorol a szemlélődőre, s futóművének beállítása is jobban kedvez a mindennapi használhatóságnak. Valljuk be, a kategória vásárlóinak utóbbiak legalább olyan fontosak, mint a menetdinamikai jellemzők! Bízunk benne, hogy ennek ellenéra a 370Z  gyakori vendég lesz az utakon, hiszen a Synchro Rev Control rendszer “heel and toe” technikája az utca emberének hangulatára is jótékony hatással van. Csak ezzel együtt érdemes megrendelni.

Szólj hozzá!

Címkék: nissan bemutató 350z sportautó 300zx 370z

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása