A Porsche háza táján mindig nagy a sürgés-forgás. A mérnökök keze alatt ég a munka, füstöl a klaviatúra, a ceruza, és füstölnek a tesztautók kerekei is. Ennek köszönhető, hogy hétről-hétre, mindig újabb és újabb lenyűgöző típusokról számolhatunk be Önöknek. Ezúttal a Porsche 911 Turbo továbbcsiszolt változatát a Turbo S-t van szerencsénk bemutatni. A Turbo S a májusi kiszállításokat követően átveszi a minden idők leggyorsabb és legerősebb 911 Turbója címet.
A “Turbo S” csomagot a zuffenhauseniek már kétszer is bevetették a limitált kiadású, kifutó modelljeik felfrissítésének érdekében. Első ízben a 993-as, míg másodjára a 996-os típus esetében. A gyáriak szerint ezúttal a 997 Turbo S kiérdemli a jogot, hogy önálló típusként tekintsünk rá. Abban a két évben, ami még vissza van a 997-es életciklusából, ő foglalja majd el Porsche kínálat hierarchiájának legfelső lépcsőfokát.
Ez a típus azt a piaci rést igyekszik betömni – ha létezik ilyen egyáltalán – , amit az igazán igényes, az abszolút a vezetési élményt előtérbe helyező 911 Turbo vásárlók jelentenek. Az új modell 3,8 literes ikerturbós, hathengeres boxermotorja ezúttal 523 lóerő leadására képes, míg az alapverzió 493 lóerőt préselt ki magából. A 650 Nm-es nyomatékot rövid időre, gombnyomással 700 Nm-re is növelhetjük. Ezt a teljesítménynövekedést sikerült a mérnököknek úgy teljesíteni, hogy az autó fogyasztása mitse növekedjen, így a hivatalos adat 11,4 liter 100 km-en. Műszaki csemege, hogy a turbófeltöltő lamelláinak szögállása az üzemi jellemzők alapján változik. (VTG – variable Turbinengeometrie)
A motorháztetőt felnyitva egy, a legszűrőházat borító karbonból készült borítás emlékeztet minket, hogy egy S modellel van dolgunk.
Az autó hajtáslánca a legmodernebb technológiával van felvértezve. A PDK névre hallgató duplakuplungos váltó hétsebességes, először képezi a szériafelszereltség részét. A 315 km/órás végsebességet hatodikban érhetjük el vele, a hetedik fokozat a gazdaságos utazást teszi lehetővé. A maximális stabilitásról a négykerékhajtás és a PTM rendszer (Porsche Traction Management) gondoskodik. Ennek köszönhetően, aki az új Turbo volánja mögött ül, könnyen úgy érezheti, hogy egyszerre óriási vezetési képességekre tett szert. Ezt az illúziót szenzorok, és hihetetlenül összetett gépészeti megoldások, no meg a szédületesen gyors számítógép okozzák. Kanyarodáskor például a belső íven lévő kerekek fékeződnek, míg a külső íven lévők nagyobb nyomatékot kapnak.
A 100km/órás tempót elképesztő 3,3 másodperc alatt érhetjük el, ami még a Ferrari 599 GTB-vel összemérve is négytized másodperces előnyt jelent. 10,8 másodperc alatt már akár 200km/h-val is száguldhatunk. Ehhez a hihetetlen eredményhez, olyan megoldások vezetnek, mint például a motorrezgéseket is kiküszöbölő motor felfüggesztés. A futómű lengéscsillapítóihoz hasonló megoldás révén sikerült -a jobb gyorsítási képesség és stabilitás érdekében- a motor vertikális rezgései alól mentesíteni az autó farát. A dugattyú olajában mágnesezhető részecskék vannak, melyek segítségével, az amúgy elképesztően gyors váltások, a fordulatszám, és az útviszony jellemzői alapján lehetővé teszik a felfüggesztés szilárdságának változtatását. A hátsó szárny 120 km/h-nál felemelkedik, míg 60 km/h-nál ismét lesüllyed. A kupé légellenállási együtthatója 0,31, míg a kabrióé 0,32.
Senkit sem irányítok el szívesen az oldalról, de aki egy kis érdeklődést mutat a technika iránt, az látogasson el a Porsche német nyelvű oldalára, és nézze meg a technikai megoldásokról szóló videókat. A gyár olyan mélyre enged bepillantást a bravúros megoldásokat illetően, mint egyik másik sem. Csak aztán vigyázzunk, mert ezek a kis filmecskék könnyen a mérnöki pályára csábíthatnak minket!
A Porsche kerámia fékei (PCCB), a kanyarodáskor elforduló lámpák, a 19 collos kovácsolt Spyder kerekek, és a kéttónusú bőrülések a szériafelszereltség részét képezik.
És, hogy mitől több egy S modell, mint egy sima Turbo? Erre a kérdésre valószínűleg csak az igazán ínyenc és tapasztalt tulajdonosok tudják megadni a választ. Sok vitát hallani arról, hogy vajon melyik sportautó a legkiválóbb. Erről mindenki mást gondol, de tény, hogy a 911-es mind közül a legkiforrottabb, hiszen már több mint 40 éve a legkiválóbb mérnökök fejlesztik egyre csak tovább, és tovább. Mikor már azt hinnénk, hogy itt vége a dalnak, a fizika törvényei megálljt parancsolnak, akkor a Porsche meglep minket egy újdonsággal, amivel még egy kicsit gyorsabbak lehetünk. Teszik mindezt úgy, hogy az autó a mindennapokban is társ marad, a biztonság és megbízhatóság nem szenved csorbát. Nem kell utánfutón vinnünk a pályára, sőt a gyermekünket is elvihetjük vele az óvodába, úgy, hogy még szundikálni is tud útközben. Miután kitettük, rátaposhatunk a gázpedálra, és olyan kiváló versenyzőnek képzelhetjük magunkat, mint a Porsche tesztpilóta, Walter Röhrl.
Az autó mellé kapunk egy csipet történelmet is. Elképzelhetjük, hogy ezzel az autóval a géniusz Dr. Prof. Ing. F. Porsche munkásságából is kapunk egy jó adaggal. Jól cseng ez a név, nem igaz? Azon a napon, amikor három titulus lesz a nevem előtt, én is nyugodtan hagyom majd hátra e világi porhüvelyem.
Ja, majdnem elfelejtettem, de valójában nem is lényeges. Akinek van ennyi a bankszámláján, az gyorsan utaljon, ne kelljen sokat várnia. Az autó németországi alapára 173 241 euró a kupé esetében, míg a kabrió 184 546 euróba kerül.